2015. február 9., hétfő

Veli Bej - Ahol anno úszni tanultam



Szombaton unokatestvéremmel toltunk egy tempómatos (Virtual Partner 5:45/km be állítva) laza szigetkört meglepően élvezetesre sikerült, jó dolog arra figyelni, hogy az ember se ne legyen túl gyors, se ne legyen túl lassú. Az idővel szerencsénk volt szikrázóan sütőt a nap és a szél sem fújt erősen ideális téli futó idő volt!

A szombati fő program aztán a Veli Bej fürdő felfedezése volt.

A megérkezéskor az a kellemes érzés fogadott, hogy a fürdőt maximum 80 ember látogathatja egyszerre, tehát nem kell tömegtől tartani a fürdő területén. A jeggyel 3 órát lehet bent tartózkodni, a délelőtti turnus 6-12-ig a délutáni pedig 15-21-ig tart. A gyengébbek kedvéért tudom, hogy mindkét nyitvatartási ciklus több mint 3-3 óra.

A fürdőben 6 medence, két gőz kabin, egy finn és egy infra szauna és egy jakuzzi látogatható. 

Amikor a nagy medencét megpillantottam egy gyerekkori élmény vert mellbe "Atya úristen én itt tanultam meg úszni még Béla bácsi csoportjában" (Béla bácsit nagyon szerettük a csoportban Ő nem az a üvöltöző koki osztó úszó edző volt, nem úgy mint a másik edző -nevét nem tudom- aki szerette fitogtatni erejét és hangját is a gyerekek előtt.) 

Ezt a medencét hívtuk "hideg" vizesnek és itt kaptam anno egy alumínium plakettet mert háton átúsztam a medencét oda-vissza. Lehettem vagy 5 éves... de kurv@ büszke voltam magamra anno akkor is, az volt életem első sport ereklyéje.



A főbb medencén és az úszásra is alkalmas medencén kívül a többi medencére mindenhol ki van írva, hogy hány fő látogathatja egyszerre és milyen hőmérsékletű a víz. (Persze nem mindenki tud olvasni, öröm volt végig nézni ahogy egy zsír Bálna felmenővel rendelkező +90-es nő (nem éveben hanem kilóban bemászik ötödiknek a kismedencében.)

A szauna és és gőz részleg is igényesen fel van újítva ahogy az egész uszodára jellemző. 
Különösen tetszett, hogy néhány régi épület rész vitrin alá helyeztek, hogy lehessen látni az eredeti építményt. 


A fürdő története:
A fürdőt valójában nem Veli bej, hanem Szokollu Musztafa pasa építtette 1574-ben. Az építők jó munkát végeztek, hiszen az épület több száz év alatt is megmaradt. Mivel mocsaras vidékre épült, ezért alapjait 60-80 centiméter átmérőjű cölöpök tartják. Falait kőből faragták. A XVIII. században az előcsarnok elpusztult, négyzet alakú magja azonban épen megmaradt. forrás

Tehát mindenkinek ajánlom a fürdőt aki egy koedukált török fürdőt szeretne felfedezni bel-Budán, ahol a XXI. századi technológia találkozik a XVI. századi történelmi fürdő kultúrával.

Nincsenek megjegyzések: